هفت عادت بد تکنولوژیک را ترک کنید
پایگاه خبری تحلیلی تکنولوژی و فناوری
انعکاس آخرین اخبار از دستاوردهای تکنولوژی و فناوری روز دنیا

شما روزانه دندانهایتان را مسواک می زنید، چرخ‌های ماشین‌تان را هر چند وقت یک بار عوض می‌کنید، و دست‌کم دو  بار در هفته ورزش می‌کنید. به عبارت دیگر، شما عادات خوب بسیاری دارید، اما وقتی نوبت تکنولوژی می‌رسد، قضیه طور دیگری است. آیا شما همه آیکون‌هایی که دسک‌تاپ‌تان را شلوغ کرده اند می‌شناسید؟ یا چرا  رمزهای عبورتان را در دفترچه یادداشت‌تان نوشته‌اید؟ یا از نسخه پشتیبان (بک آپ) نصفه و نیمه ای که ماهی یکبار می‌گیرید اطمینان دارید؟ اینها از عواقب عادات بد است و همه‌اش هم اینها نیست.

خوشبختانه ترک عادات بد و درست رفتار کردن با کامپیوترتان از آنچه فکر می‌کنید راحت‌تر است. درست به همان صورت که از لثه‌هایتان محافظت می‌کنید.

عادت بد ۱: ایجاد آیکون‌های زیاد روی دسک‌تاپ

01_-fencesstartup_original.jpg

 

دسک‌تاپ ویندوز شما درست مثل کشوی خرت و پرت‌های شما است، پر از آیکون‌هایی که این طرف و آن طرف صفحه پراکنده اند. چطور می‌توانید در این شلوغی چیزی را پیدا کنید؟
اگر نیازمند راهی برای مرتب کردن همه‌چیز هستید، از نرم‌افزار Stardock's Fences استفاده کنید. این نرم‌افزار رایگان آیکون‌ها را به قلم‌های دسک‌تاپی نیمه‌شفافی تبدیل می‌کند و شلوغ پلوغی صفحه را کاهش می‌دهد. بهتر از همه اینکه اولین باری که این برنامه را اجرا می کنید نرم‌افزار به شما پیشنهاد می‌دهد که آیکون‌هایتان را بطور اتوماتیک دسته‌بندی و مرتب کنید. مثل این می‌ماند که یک خدمتکار دسک‌تاپ شما را تمیز کند!

برای اینکه دسک تاپی واقعاً تمیز و مرتب داشته باشید، روی هر نقطه‌ای که خالی باشد دو بار کلیک کنید و ببینید که نرم‌افزار چطور آیکون‌های شما را پنهان می‌کند یا فقط چند تا از آنها را روی صفحه باقی می‌گذارد. با یک کلیک دیگر همه چیز سر جای خود برمی‌گردد. حالا می‌توانید بدون اینکه آیکون‌ها را داخل سطل زباله بیندازید از صفحه دسک‌تاپ زیبای خود لذت ببرید.

عادت بد ۲: استفاده از دکمه Power برای خاموش کردن

وقتی کارتان با لپ‌تاپ تمام شد دلتان می‌خواهد با زدن دکمه پاور لپ‌تاپ را خاموش کنید، درست است؟ دکمه پاور در بیشتر سیستم‌ها کاری می‌کند که دستگاه به حالت خواب برود. این لزوماً چیز بدی نیست. حالت خواب کامپیوتر را بصورتی نگه می‌دارد که عملیات قبلی سیستم ظرف چند ثانیه دوباره ادامه یابد. اما اینکار به دو دلیل یک عادت بد است.

دلیل اول اینکه حالت خواب همان خاموشی نیست و لپ‌تاپ شما مصرف باتری را  ادامه می‌دهد. در نتیجه اگر لپ تاپ شما به برق وصل نباشد، وقتی برگردید با کامپیوتری روبرو می‌شوید که باتری‌اش خالی شده و روح از بدنش خارج شده و هر کار ذخیره نشده‌ای هم که داشته‌اید احتمالا از دست رفته. بنابراین اگر شما همیشه با حالت Sleep کار کنید، کامپیوتر شما کمتر فرصت بوت شدن مجدد پیدا می‌کند. درحالیکه ویندوز برای درست کار کردن به بوت شدن مجدد نیاز دارد.

برای ترک این عادت, خیلی ساده کارکرد دکمه power را تغییر دهید و آن را طوری تنظیم کنید که سیستم را خاموش (Shut Down) کند.

(تنها زمانی که باید دکمه پاور را بزنید و نگه دارید وقتی است که کامپیوترتان قفل کرده و راه دیگری برای ری‌استارت کردن آن ندارید)

عادت ۳: ذخیره رمزهای عبور در یک فایل متنی

    02-lastpass_original.jpg    

فرض کنیم شما امور بانکی‌تان را از طریق یک سایت انجام می‌دهید و یک کپی از رمزعبور سایت را در یک فایل متنی، یک یادداشت اوت لوک و یا یک فایل روی موبایل‌تان به صورت محافظت نشده نگه داشته‌اید. در این صورت باید با امنیت و ایمنی پول های تان خداحافظی کنید.

شما  به یک برنامه مدیریت رمزهای عبور نیاز دارید تا اطلاعات مهمی چون رمزعبور، شماره‌های PIN و یا شماره بیمه و کارت ملی تان را حفظ کند. سایت lastpass مورد علاقه ماست، سایتی که رمزهای عبور را امن نگه می‌دارد و  وقتی سایت‌های مختلف را باز می کنیداطلاعات را در جای خود وارد می کند‌.


با LastPass، فرماندهی رمزهای عبور را در دست بگیرید

 

عادت بد ۴: استفاده از ماوس برای اجرای برنامه‌ها
یک عادت قدیمی این است که هر وقت می‌خواهیم برنامه‌ای را اجرا کنیم با ماوس دنبال آن بگردیم. اما راه جایگزین و کمتر شناخته‌شده‌ای برای آن وجود دارد : در ویندوز 7 ( و ویستا در صورتی که Quick Launch toolbar آن را فعال کرده باشید) می‌توانید با استفاده از کلید ویندوز و یک عدد مستقیماً برنامه را اجرا کنید.

برای مثال، در نوار ابزار پایین دسک‌تاپ، نزدیکترین آیکون به دکمه استارت (معمولاً اینترنت اکسپلورر است) به عدد ۱ وصل است. با فشردن دکمه ویندوز و عدد ۱، شما مستقیماً با صفحه‌کلیدتان برنامه را اجرا می‌کنید. این روش برای ۹ تای اول آیکون‌هایی که در نوار ابزار ویندوز 7 اضافه شده اند، جواب می‌دهد. هنوز از ویندوز XP استفاده می‌کنید؟ برنامه
 Launchy را امتحان کنید. این برنامه شگفت‌انگیز به شما اجازه می‌دهد برای نرم‌افزارها، فایل‌ها، و حتی آدرس وب سایت‌های مورد علاقه‌تان یک کلید میانبر با صفحه‌کلیدتان تعریف کنید.

 

عادت بد ۵: استفاده از فلش درایو رمزگذاری نشده

        03-truecrypt_original_0.jpg        

فلش درایوها برای انتقال داده‌ها ابزاری عالی هستند. اما از دست دادن اطلاعات در آنها به راحتی صورت می‌گیرد، چیزی که ممکن است برای داده‌های خصوصی شما مشکل بزرگی ایجاد کند. شما می‌توانید با نصب TrueCrypt روی فلش درایوتان این آسیب‌پذیری را از بین ببرید. این برنامه یک نرم‌افزار منبع باز رمزگذاری است که با گذاشتن رمزعبور روی داده‌های فلش درایو شما، از آنها محافظت می‌کند. TrueCrypt بصورت بلافاصله کار می‌کند، به این معنی که همان موقع که به سراغ داده‌ها می‌آیید آنها را رمزگذاری و رمزگشایی می‌کند. (این نرم‌افزار را می‌توان برای یک فایل تکی یا کل یک درایو نیز بکار برد) اگر رمزعبور درست یا کلید رمز صحیح را وارد نکنید، اطلاعات شما بصورت قفل‌شده باقی می‌ماند.


۵ ابزار رایگان و برتر جهت رمزگذاری فایل ها - ویندوز، مک، لینوکس

 

عادت بد ۶: کلیک کردن کورکورانه دکمه Next در هنگام نصب نرم‌افزار

آیا تا به حال متوجه شده‌اید که چرا آیکون‌های جدید و عجیب روی دسک‌تاپ‌تان ظاهر می‌شود؟ یا چرا نوار ابزارهای ناشناخته در مرورگرتان پیدا می‌شود؟ یا اینکه اسپای‌ور چگونه به درون کامپیوتر شما راه می‌یابد؟ یک احتمال : شما به آنها اجازه داده‌اید.

اگر بیش از یک خروار برنامه در زندگی کامپیوتری‌تان نصب کرده‌اید، احتمالاً به عادت بد کلیک کردن روی هر گزینه Next دچار شده‌اید که در موقع نصب برنامه‌ها جلویتان قرار می‌گیرد. اشتباه بزرگی است. برخی برنامه‌ها در هنگام نصب از شما می‌پرسند که آیا می‌خواهید نسخه آزمایشی بقیه برنامه‌های آن کمپانی را نصب کنید، یا شاید بخواهید یک نوار جستجوی جدید برای مرورگرتان نصب کنید. اگر بصورت کورکورانه گزینه‌های هنگام نصب برنامه‌ها را Next  بزنید، ممکن است با چیزهایی روبرو شوید که خودتان نمی‌خواستید.
پس موقع نصب برنامه‌ها کمی صبر کنید و وقت بگذارید و گزینه‌ها را بخوانید.

عادت بد ۷: تکیه کردن به یک روش تهیه نسخه پشتیبان
نمی خواهیم دوباره درباره اینکه چقدر تهیه پشتیبان (backup) مهم است به شما گوشزد کنیم . اما تهیه نسخه پشتیبان هوشمندانه واقعاً نیاز به تذکر دارد. بیشتر کاربرانی که زحمت تهیه پشتیبان را به خود می‌دهند، از یک روش یکسان استفاده می‌کنند که معمولاً روش مطمئنی هم نیست. مثل کپی کردن اطلاعات داخل My Document روی یک DVD یا اجرای برنامه تهیه پشتیبان بدون اینکه بدانند چطور از آن برای بازیابی اطلاعات در هنگام حادثه استفاده کنند.

آنچه شما نیاز دارید یک سیستم پشتیبانی چندجانبه است که تمام جوانب کار شما را شامل شود.
بهتر است از برنامه های پشتیبان گیر خودکار مطمئن و همچنین بک آپ های آنلاین استفاده کرد. البته این روش ها ممکن است در ایران چندان کاربردی نباشند، اما تنها برای اینکه تصور و دیدگاه درستی از یک سیستم بک آپ چند جانبه داشته باشید، مراحل زیر را مشاهده کنید:
 اول از یک هارد اکسترنال برای کپی گرفتن از درایو تان استفاده کنید. بهتر است برای این کار از یک نرم افزار بک آپ خودکار ‌(مثلا نرم‌افزار Casper) استفاده کنید. با این کار تهیه نسخه های پشتیبان در بازه های زمانی مشخص به صورت اتوماتیک انجام می شود.  بعد در یکی از سرویس های پشتیبانی آنلاین ثبت نام کنید (مثلا Carbonite یا Mozy) این سرویس‌ها بطور خودکار اطلاعات مهم از جمله عکس‌ها و فایل‌ها و داده‌های مالی را آرشیو می‌کنند.
از برنامه تقویم مجانی گوگل Google Calendar Sync استفاده کنید تا یک نسخه پشتیبان آنلاین از تقویم کاری و اطلاعات آوت‌لوک تان تهیه کنید. . حالا که صحبت از گوگل شد، با مبلغ جزئی 5 دلار در سال می‌توان 20 گیگابایت فضای ذخیره آنلاین از Picasa خرید. این فضا برای مجموعه عکس‌های خانوادگی کاملاً کافی است. برگردیم به خط قبل، هرچه از روش‌های اتوماتیک ‌تری برای تهیه پشتیبان استفاده کنید، خیالتان راحت تر خواهد بود.


مجله خبری تحلیلی پارس
منبع: مجله خبری تحلیلی پارس


شارژر خورشیدی موبایل Police

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 6 آذر 1389برچسب:,
ارسال توسط علی حقیقت جو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 84
بازدید کل : 258858
تعداد مطالب : 241
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

مجله خبری تحلیلی پارس
منبع: مجله خبری تحلیلی پارس