اینترنت، مهم‌ترین منبع خبری جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله
پایگاه خبری تحلیلی تکنولوژی و فناوری
انعکاس آخرین اخبار از دستاوردهای تکنولوژی و فناوری روز دنیا
 یافته‌های یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اینترنت برای نخستین بار به مهم‌ترین منبع خبری طیفی از جوانان زیر ۳۰ سال تبدیل شده است. برآوردهای پیشین همواره نشانگر این بود که تلویزیون در صدر منابع کسب خبر قرار دارد.
 

 

مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) که از سازمان‌های معتبر پویش افکار عمومی در حوزه سیاست و رسانه در جهان است، به تازگی اعلام کرده است که اینترنت اکنون به مهم‌ترین منبع کسب خبرهای ملی و بین‌المللی در میان جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله تبدیل شده است. این برای اولین بار است که اینترنت از تلویزیون‌ که سال‌ها پیش‌تاز بود و مهم‌ترین و در دسترس‌ترین منبع خبری، پیش افتاده است.

در سال گذشته میلادی ۶۵ درصد از جوانان زیر ۳۰ سال گفته‌اند که اینترنت اولین و مهم‌ترین منبع کسب خبر برای آنهاست. در سال ۲۰۰۷ این رقم ۳۴ درصد بود. پیش از این تلویزیون مهم‌ترین منبع خبری برای اکثر شهروندان جهان بود. در گزارشی که همین مرکز در سال ۲۰۰۷ منتشر کرد بیش از ۶۸ درصد از مخاطبان، تلویزیون را منبع اصلی کسب خبر اعلام کردند، اما با گسترش امکانات آنلاین و استقبال فزاینده‌ کاربران اینترنت در سراسر جهان، این رقم اکنون با کاهشی قابل توجه به ۵۲ درصد رسیده است.

از بین ۱۵۰۰ شهروند بزرگ‌سال آمریکایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، ۴۱ درصد آنها اینترنت را اولین منبع خبری خود می‌دانند. رقمی که در سال ۲۰۰۷ تنها ۱۷ درصد بود. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که تلویزیون برای مخاطبان ۵۱ تا ۶۴ ساله هم‌چنان نخستین و مهم‌ترین منبع خبری است.

بر اساس این پژوهش، استفاده از اینترنت در بین همه گروه‌های سنی سیری صعودی در پیش گرفته و در میان جوانان زیر ۳۰ سال این سیر اکیدا صعودی بوده است. استفاده از رادیو برای کسب خبر نیز هم‌چنان طرفداران خاص خود را دارد و در کل ۱۶ درصد کاربران از آن برای اطلاع از آخرین اخبار در حوزه‌های مختلف بهره می‌گیرند.

نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد ۵۴ درصد از افرادی که درآمد سالانه آنها بیش از ۷۵ هزار دلار است، اینترنت را به همه منابع خبری دیگر ترجیح می‌دهند و در مقابل، ۷۲ درصد از کسانی که درآمد سالانه‌شان کمتر از ۳۰ هزار دلار است، همچنان به تلویزیون گرایش بیشتری دارند.

در مجموع و با در نظر گرفتن همه گروه‌های سنی، ۶۶ درصد از شهروندان آمریکایی از تلویزیون بیشترین استفاده را برای کسب خبر می‌کنند، اما این رقم از سال ۲۰۰۲ (۸۴ درصد) سیری نزولی پیش گرفته و کاهش بی‌سابقه‌ای داشته است.

مطبوعات برجسته دنیا در تلاش‌اند تا با ارائه محتوای خود به بهایی ارزان‌تر روی تبلت‌هایی نظیر آی‌پد بخشی از زیان‌های مالی را جبران کنند و به حیات خود ادامه دهندBildunterschrift: مطبوعات برجسته دنیا در تلاش‌اند تا با ارائه محتوای خود به بهایی ارزان‌تر روی تبلت‌هایی نظیر آی‌پد بخشی از زیان‌های مالی را جبران کنند و به حیات خود ادامه دهند

 

از میان ۱۵۰۰ نفری که در این پویش مشارکت کرده‌اند، ۴۱۵ نفر جمهوری‌خواه و ۴۸۱ نفر دموکرات بودند و ۴۹۹ نفر نیز گرایش سیاسی مستقل از این دو حزب اصلی در ساختار سیاسی ایالات متحده داشتند.

تاثیر ملموس تکنولوژی‌های نوین، مایکروبلاگینگ و شبکه‌های اجتماعی

با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان، مصرف خبر کاربران در سراسر جهان به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و الگوی مصرف اخبار نیز از آن زمان با سرعتی باورنکردنی دگرگون شده و می‌شود. البته سرعت این تغییرات در کشورهای توسعه‌یافته که زیرساخت ارتباطی آنها همگام با تحولات دنیای فناوری به‌روز شده، بسیار محسوس‌تر و دگرگونی‌های صورت‌گرفته ملموس‌تر است.

ظهور ابزارهای مایکروبلاگینگ (نظیر توییتر) و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک که در سال ۲۰۱۰ رشد بی‌سابقه و  چشمگیری هم داشتند، دسترسی به منابع سنتی خبر را با کاهشی معنی‌دار روبرو کرده است. روندی که اگر ادامه یابد، شاید در آینده نزدیک مطبوعات چاپی و حتی رادیو و تلویزیون را به حاشیه براند.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که میزان مطالعه روزنامه‌ها به‌طور محسوسی کاهش یافته است. کاهش شدید درآمدهای روزنامه‌ها و نشریات چاپی، پیامد منطقی کاهش پیوسته کسب خبر از طریق مطالعه روزنامه‌ها است. برخی از تحلیلگران رسانه معتقدند با افزایش روزافزون ضریب نفوذ اینترنت و گرایش به موبایل‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، عصر مطبوعات چاپی به پایان خود نزدیک می‌شود.

مدیران مطبوعات برجسته دنیا در تلاش‌اند تا با ارائه محتوای خود به بهایی ارزان‌تر روی تبلت‌هایی نظیر آی‌پد و نیز موبایل‌های هوشمند، بخشی از زیان‌های شکننده مالی را جبران کنند و به حیات خود ادامه دهند.

تلویزیون‌های اینترنتی (Web TV) از جمله تجهیزاتی هستند که هنوز چندان فراگیر نشده‌اند و کمپانی‌های بزرگی نظیر اپل و گوگل از سال ۲۰۱۱ عرضه رسمی آنها را آغاز خواهند کرد. هنوز نمی‌توان برآوردی از میزان استقبال کاربران از این پدیده‌‌ی در حال ظهور داشت، اما فراگیری وب‌تی‌وی می‌تواند معادلات رسانه‌‌ای را دستخوش تغییرات بنیادین کند.

احسان نوروزی

تحریریه: یلدا کیانی


مجله خبری تحلیلی پارس
منبع: مجله خبری تحلیلی پارس


شارژر خورشیدی موبایل Police

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 18 دی 1389برچسب:,
ارسال توسط علی حقیقت جو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 83
بازدید کل : 258857
تعداد مطالب : 241
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

مجله خبری تحلیلی پارس
منبع: مجله خبری تحلیلی پارس